Ahhoz, hogy a devolúciót mélységeiben megértsük, nem árt először áttekinteni azokat a közös vonásokat, amelyek mindhárom érintett területet jellemzik.
Közigazgatás
Jelenleg a kilenc angol régió tripartit struktúrára épül, amelynek szereplői a kormányzati hivatalok, a regionális fejlesztési ügynökségek, és az önkéntesen szerveződő regionális kamarák, illetve azok utódai.
A Major-kormányzat 1994-ben állította fel a kormányzati hivatalokat a kormányzati politikák regionális szintű végrehajtása és koordinálása érdekében. Ezek az intézmények ugyanazokat a feladatokat látták el, mint a Skót, Walesi és Északír Hivatal.
A hivatalokat 2011 márciusában megszüntették, és feladatait, illetve hatáskörét a GO Network vette át, melynek felállítását már 2010-ben elkezdték.
A regionális fejlesztési ügynökségek (Regional Development Agencies – RDAs) 1999 áprilisában kezdték meg munkájukat a gazdaságfejlesztés, a területi tervezés és a strukturális alapok fogadására való felkészítés hatáskörei alapján. Gondoskodtak továbbá a regionális kamarák felállításáról, amelyeket kiegészítettek a helyi hatóságok tagjaival, hogy felügyeljék a kereskedelmet, tervezést, gazdasági fejlesztést. Az RDAs, valamint a kormány regionális hivatala együttműködtek a helyi kamarákkal. Az ügynökségek tagjait az illetékes minisztériumok nevezték ki, s rajtuk keresztül a parlamentnek tartoztak felelősséggel.
Az RDAs hatásköreit a 2010-es “vész költségvetés” miatt lecsökkentették, majd 2012. március 31-én meg is szüntették. Helyüket a LEPs (Local Enterprise Partnership) vette át, melynek fő feladatai hasonlóak maradtak, viszont sokkal több területre osztották fel az igazgatási területeket, így a korábbi kilenc ügynökség helyét 39 kisebb egység vette át.
A regionális kamarák 1999. közepére mind a nyolc régióban megszerveződtek (tagjaik 70 %-a a régiók önkormányzati képviselőiből állt, amíg 30 %-a a régió üzleti csoportjaiból, szakszervezetiből, civil szervezeteiből és felsőoktatási intézményekből rekrutálódott). A legtöbb kamara regionális gyűlésnek nevezte magát. Habár a kamarákat tulajdonképpen az ügynökségek ellenőrzésére hozták létre, a törvényes hatáskörük nélkül csupán befolyásolni voltak képesek az utóbbiak tevékenységét. A kormányzat a kamarák támogatását fokozatosan növelte (2001-ben ez az összeg elérte a az ötmillió fontot), azonban ez sem tudta megakadályozni, hogy egy két éves perióduson belül (2008. március 31. és 2010. március 31. között) meg ne szüntessék őket.
Bár a kamarák megszűntek, feladataik egy részét átvette az újonnan alakított Local authority leaders’ board, valamint az akkor még létező RDAs. Mindkét jogutód szerv miniszteri ellenőrzés alatt áll, állt.
Döntéshozatal
A helyi döntések meghozatala előtt az alkalmazandó politikát, továbbá magát a döntést is alaposan át kellett gondolni. Számos döntést, így az alkalmazandó politikáról és a költségvetésről való döntést a központ fenntartotta magának, de ezek közül számos végrehajtása a közigazgatás feladata. A közigazgatás azonban néhány esetben a döntéshozást a helyi bizottságokhoz delegálhatja. Olyan döntéseket is hoztak, amelyek lehetővé tették, hogy a polgárok megtudják, hogy ki a felelős a döntések meghozataláért, hol szerezhetnek információt a döntéshozatali mechanizmusról, és a legfontosabb, hogy a döntéshozókat hogyan vonhatják felelősségre.
A helyi hatóságoknak nyilvánosságra kell hozni azokat a döntéseknek a tervezeteit, amelyeket az elkövetkező hónapokban tárgyalni fognak. A helyi hatóságok ülése általában nyilvános, azonban kizárhatják azt, továbbá meghatározott körülmények között visszatarthatnak dokumentumokat.
Helyi kormányzati választások
A helyi hatóságok választott tanácstagokból áll, akiket hasonlóképpen választanak, mint a nagy angol Parlament tagjai. Az alkalmassági szabályok is hasonlóak, mint a brit parlament esetében, kivéve, hogy az Európai Unió más tagállamainak állampolgárai is szavazhatnak. A passzív választójog feltétele, hogy a jelölteket, mint aktív választópolgárokat nyilvántartásba vegyék, továbbá, hogy valamilyen egyéb kapcsolatuk legyen az adott választási körzettel. Ilyennek számít például, ha ott van az állandó tartózkodási helyük.
A helyi választásokat négyévente tartják Anglia összes területi tanácsában, London választókerületeiben, és a nem városi körzeti tanácsok kétharmadában. Minden más körzetben a tanácstagok egyharmadát minden olyan harmadik évben választják, amikor nincsenek „nagy” választások.
Pénzügy
A helyi hatóságok kiadásait vagy a központi kormányzat, vagy a devolúciós szervek fedezik az állami bevételek szétosztásával. A devolúciós területek pénzügyi támogatása egyébként a Barnett-formula alapján történik.
A helyi hatóságok tevékenységét a meghatározott szerv által kijelölt ellenőrök ellenőrzik. Észak-Írországban például a helyi kormányzás vezetője látja el a kijelölés feladatait. A helyi képviselőknek joguk van ellenőrizni az ellenőrök munkáját, továbbá kérdéseket intézhetnek hozzájuk, és kifogásokat tehetnek az ellenőrök munkájával kapcsolatban.
Mayors
Számos körzetnek megvan a királyi hatalom által jóváhagyott ünnepélyes címe. Londonban és más nagyobb városokban ez a Lord Mayor of London (nem összekeverendő a Mayor of Londonnal). Ezek feladatai közé tartozik az adott körzet képviselete. Az 1999-es Greater London Authority Act megalkotta a London polgármestere címet, hogy helyreállítsa London mint város kormányzását, és elválassza Nagy-London igazgatását “Kis-Londonétól”.
(Forrás: www.direct.gov.uk, www.legislation.gov.uk)